Heb je het druk of maak je je druk?

Afgelopen week had ik een weekje herfstvakantie. Even een paar dagen weg, genieten van ruimte en rust in Limburg. Nou ja, rust.. Dat viel nog even tegen! Het zette me aan het denken over de vraag of we het druk hebben of ons druk maken.

Rust buiten jezelf of binnen jezelf

De omstandigheden waren prima: mooi weer, fijne accommodatie, bosrijke omgeving en voldoende speelruimte voor kinderen. De afwezigheidsmelder en voicemail waren actief en er waren geen ‘losse eindjes‘. Buiten mezelf was er dus voldoende rust. Maar binnen mezelf? Dat was een ander verhaal.

De rust in mezelf vinden was namelijk een stuk lastiger, hoewel de omstandigheden zich er dus wel voor leenden. Met name de eerste paar dagen stond ik in een ‘doe-modus’: boekje lezen, door een tijdschrift bladeren, wandelen, zwemmen, schrijven en tekenen met de kinderen. Het duurde even voor ik ook gewoon in de zon kon gaan zitten, zonder iets te doen.

Er is altijd iets om je druk om te maken

Wat me vooral is opgevallen, is dat een groot deel van de drukte die ik ervaar uit mezelf komt. Het aantal activiteiten dat ik te doen heb, zegt niet zoveel over hoe druk ik het heb. Soms heb ik namelijk niets te doen (zoals afgelopen week) en voel ik me toch druk. En soms heb ik heel veel te doen, en ervaar ik het niet als druk.

Dat geldt voor een deel denk ik ook met werkdruk. Het druk hebben en je druk maken zijn verschillende dingen. Veel activiteiten doen betekent nog niet per definitie een hoge werkdruk hebben. Maar je druk maken draagt wel sterk bij aan je gevoel van werkdruk. Door je druk te maken ben je steeds bezig met alles wat je nog te doen hebt, wat niet af is en wat je (misschien) vergeten bent. Zorgen en piekeren dragen bij aan een gevoel van stress. Doordat je afgeleid bent, doe je langer over je taken waardoor je uiteindelijk niet gedaan krijgt wat je wilt. Een vicieuze cirkel.

Laat je niet afleiden door druk

De kunst is – en dat is echt niet zo makkelijk- om je niet te laten afleiden door druk. Ik zeg weleens tegen mijn klanten dat ze moeten leren omgaan met de onrust. Onrust bestrijden door er steeds aan toe te geven, leidt alleen maar tot meer onrust. Door te leren omgaan met onrust, ga je er uiteindelijk vanzelf anders mee om.

Hou je aandacht bij wat je op dit moment doet. Denk niet aan alles wat je nog te doen hebt en waar je misschien vandaag niet meer aan toe komt. Rond dingen af en begin daarna pas aan iets nieuws. Leer de onrust te accepteren, door bijvoorbeeld mindfulness toe te passen. Maak voor jezelf (en je team) duidelijk welke prioriteiten er zijn en zorg dat je daar aan werkt. Afleiding is er altijd, de kunst is om te leren hoe je er niet door afgeleid wordt.

Kijk naar wat je zelf kunt doen

Je hebt alleen invloed op jezelf. Wat buiten jezelf ligt, kun je meestal niet veranderen. Mooi weer geeft me makkelijker een beter gevoel dan regen, maar het is wel zonde als ik door regen mijn hele dag laat verpesten. In veel bedrijven wordt veel van mensen gevraagd, er is veel werk te doen. Maar kijk naar hoe jij zelf invloed uit kunt oefenen op hoe druk jij je maakt.

Ik werd laatst uitgenodigd voor een workshop bij een bedrijf waar veel mensen hadden aangegeven dat ze last hadden van een hoge werkdruk. Uiteindelijk werd de workshop afgelast omdat er te weinig aanmeldingen voor waren. Neem zelf het heft in handen om je gevoel van werkdruk te verminderen. Ik help je graag!

 

Vond je dit interessant? Deel met je netwerk!

By |2018-10-22T19:19:27+00:00oktober 22nd, 2018|