Heb je ‘m weleens gehoord, de term ‘braindump’? Het klinkt niet erg smakelijk, maar het is wel heel prettig om dit af en toe te doen. In dit artikel leg ik je uit wat het is en hoe je het slim gebruikt.

Hoofd opruimen

Eerder schreef ik al een artikel over een methode om je hoofd op te ruimen. Een hele praktische en snelle methode om meer rust in je hoofd te krijgen. De braindump is een andere, die je in een minuut of 15 kan uitvoeren. We kennen allemaal wel het gevoel van 1001 dingen die nog op onze takenlijst staan, mensen die we nog moeten bellen, spullen die we nog moeten kopen en klusjes die af moeten.

Af en toe kan het enorm opluchten om dit even allemaal letterlijk uit je hoofd te gooien, zodat je er orde in kunt aanbrengen. Dit kan met behulp van een braindump. De braindump is onderdeel van het waterdichte systeem voor productiviteit ‘Getting things done‘ van David Allen.

Braindump maken

braindump

Hoe je een braindump maakt? Simpel:

  1. Pak pen en papier
  2. Zorg voor een afgesloten, rustige ruimte en minimaal 15 minuten tijd waarin je niet gestoord wordt
  3. Zet je timer op 5-10 minuten
  4. Begin alles op te schrijven wat er in je hoofd zit. ALLES.
  5. Schijf net zo lang door tot je timer afgaat. Je hoeft niets te filteren, gewoon schrijven.
  6. Weet je even niets? Schrijf dan ‘niets’ en ga verder, tot er weer iets komt.

Je hebt nu een papiertje vol met alle onafgemaakte dingen, emoties, frustraties die je in je hoofd had.

Om zeker te weten dat je hoofd écht helemaal leeg wordt, kun je daarna nog gebruik maken van een ‘triggerlist’ (een lijst met termen die bij jou nog nieuwe gedachten of taken oproepen) of een rondje door je werkruimte/huis lopen om te kijken welke dingen je nog te binnen schieten. Op deze plek vind je audiobestanden die je hierbij kunnen helpen.

Hoe verder na de braindump?

Fijn, je hebt nu alles op papier staan wat je in je hoofd had zitten. Nu kun je gaan bekijken welke taken je echt moet oppakken, nu of later. Je kunt nu ook bepalen of je sommige dingen helemaal los kunt laten, of dat iemand anders ze voor je kan doen. Hoe doe je dit? Stel je zelf de volgende vragen:

  • Is dit nu belangrijk voor me?
  • Heb ik er nu tijd voor?
  • Kan ik het op dit moment, op deze plek uitvoeren?
  • Wat voegt nu de meeste waarde toe?

Op deze manier kun je per punt bepalen wat je er mee gaat doen. Taken die op een later moment kunnen of op een andere plek moeten worden uitgevoerd, kun je inplannen.

Handige momenten

Je kunt een braindump op elk willekeurig moment doen, als jij er behoefte aan hebt. Zodra jij voelt dat je hoofd overloopt, is het handig om hier tijd voor te maken. Het geeft je overzicht en focus. Handige momenten om een braindump te doen: net voor je vakantie of net na een paar (onverwachte) vrije dagen. Heb jij wel eens een braindump gemaakt en welke ervaring heb je hiermee? Ik ben benieuwd, laat het weten in de reacties!

Vond je dit interessant? Deel met je netwerk!