Hoe ga je om met onrust door altijd bereikbaar zijn?
Steeds meer mensen ervaren dat de scheiding tussen werk en privé vervaagt, veelal in het ‘voordeel’ van werk ten opzichte van privé. Of je nu een telefoon van de zaak hebt of niet, veel mensen zijn ‘s avonds en in het weekend thuis nog bereikbaar via hun mobiele telefoon. En veel mensen lezen ook hun e-mail op hun telefoon, “gewoon omdat het kan”. De functionaliteiten van tegenwoordig missen we niet als we ze niet kennen, maar zijn enorm verslavend zodra we ze leren kennen..
Kun jij je leven nog zonder smartphone voorstellen?
Het is nog niet eens zo gek lang geleden dat de smartphone zijn intrede deed. Een beetje zoeken via Google leerde me dat de smartphone in 1996 geboren is. Nog geen 20 jaar geleden dus. Zelfs ik kan me nog herinneren dat de eerste mobieltjes en smartphones op de markt kwamen. Je zou denken dat we ons dus nog wel kunnen voorstellen hoe het leven zonder smartphone was. Hoe rustig dat leven misschien wel was? Dat we ons soms nog gewoon verveelden omdat er niets op tv was, of niemand om mee af te spreken?
Voor veel mensen is dit allang niet meer de situatie. Op elke vrije seconde kunnen we beschikken over de wondere, wijde wereld van het internet, contact hebben met iedereen via Facebook of Instagram. Alle mooie momenten moeten op de foto om met de rest van de wereld te kunnen delen. We kunnen op elk moment zaken doen, weten hoeveel geld er op onze rekening staat, vakanties boeken, informatie opzoeken enzovoorts. En we kunnen op elk moment onze e-mail checken, op de hoogte blijven van onze vrienden, familie en collega’s.
Ik denk alleen dat dit ook wel een keerzijde heeft. In elk geval voor mij, en er zullen er vast meer zijn die niet alleen maar voordelen ervaren van de smartphone. Ongemerkt heeft dit apparaat een enorme rol in ons leven, die ook belastend kan zijn. Steeds meer mensen zie ik worstelen met de mogelijkheid om altijd maar bereikbaar te kunnen zijn. Want dat het kán, geeft ons het gevoel dat het ook móét.
Ook op vakantie gaat het werk door
Zo zie ik dit ook veel bij mensen die op vakantie gaan en tóch hun e-mail blijven checken of via WhatsApp op de hoogte blijven van wat er op het werk gebeurt. Bij sommige functies hoort dit er misschien -tot op zekere hoogte – bij, maar het gebeurt ook steeds meer bij functies waar dit eigenlijk niet nodig zou (moeten) zijn. Doen we dit zelf of verwacht onze werkgever dit van ons?
Daar ligt volgens mij veel verwarring. Ik ken werkgevers waarvan de medewerkers het gevoel hebben dat het van ze verwacht wordt, terwijl een werkgever dit nooit zo heeft uitgesproken. En er zullen misschien ook werkgevers zijn die het liever niet willen, maar er ook niet over in gesprek gaan. Of die er überhaupt niet bij stil staan dat hun medewerkers altijd bereikbaar zijn. Zijn mensen dan bang dat ze misschien iets verkeerd doen als ze niet op de hoogte blijven? Het geeft in elk geval wel stress, zo komt onder andere in dit artikel naar voren.
Wat kunnen we er aan doen?
Het belangrijkste wat we in deze situatie moeten doen is met elkaar in gesprek gaan over een aantal vragen:
- wat verwacht je van je personeel?
- Wat mag je werkgever van medewerkers verwachten?
- is het voor de functie nodig dat iemand bereikbaar is?
- neemt iemand het werk over en is er een goede overdracht geweest?
Zowel werkgevers als werknemers hebben volgens mij een rol om beter met de continue bereikbaarheid om te gaan. Het is ook in het belang van beiden om een goede balans te vinden, om mensen langer gezond en energiek aan het werk te houden. Mensen hebben tijd nodig om te ontspannen, op te laden en tijd met familie / vrienden door te brengen. Dat vertaalt zich ook weer in meer energie en inspiratie op het werk.
Hoe ervaar jij het altijd bereikbaar zijn en welke afspraken zijn er bij jou op het werk over gemaakt? Laat het me weten, ik ben erg benieuwd!