LinkedIn vakantie: 1 maand zonder

Het is inmiddels eind juli en dat betekent dat mijn eerste maand LinkedIn vakantie er op zit. In de afgelopen maand heb ik twee keer ingelogd en ben ik niet actief geweest met plaatsen of liken van berichten. Hoe is dat bevallen?

Best even wennen

Met name de eerste week merkte ik dat het wennen was om niet dagelijks (of meerdere keren per dag) in te loggen op LinkedIn. Ik had de app al een tijd geleden van mijn telefoon verwijderd, maar op mijn computer was het vaak (één van) de eerste site die ik bezocht. Hoewel ik zelf ook wel weet dat ik daardoor mijn dag begon met afleiding, was het best een sterk patroon geworden.

Doordat ik de afgelopen maand ook met Facebook ben gestopt, viel me op dat ik beide platforms regelmatig gebruikte als afleiding of tijdverdrijf. Nu opende ik soms internet om dan te bedenken dat ik die beide sites niet meer gebruikte, en sloot ik daarna weer af om andere dingen te gaan doen. Na die eerste week was ik hier wel meer aan gewend en begon ik mijn (werk-)dag ook anders.

Willen delen

Wat ik eigenlijk het meest mis nu in mijn LinkedIn vakantie is het delen van waar ik mee bezig ben. Ik ben met hele leuke, mooie dingen bezig en dat zou ik normaal gesproken delen. Ook mijn blogs deel ik normaal gesproken via LinkedIn, en dat levert vaak ook leuke reacties op. Hoewel mijn blogs nu gelukkig ook wel gelezen worden, merk ik dat ik er minder reacties op krijg. Daar is LinkedIn dus wel een heel fijn medium voor.

Nieuwe balans

In de afgelopen weken ben ik begonnen met lezen in het boek “Steeds beter”, een heel interessant boek over gewoontegedrag en -verandering. Want dat is wat LinkedIn (en social media gebruik in het algemeen) is: gewoontegedrag. Het is een gewoonte om steeds bij elk moment van dreigende verveling of uitstelgedrag even social media te checken, of regelmatig te delen wat ons bezig houdt. En bij het aanwennen van nieuwe gewoonten is het belangrijk daar even bewust bij stil te staan.

Een mooie quote uit het boek vind ik:

“slechte gewoonten laten zich gemakkelijk vormen maar maken het leven moeilijker, terwijl goede gewoonten lastig te creëren zijn maar het leven eenvoudiger maken”.

Voor mij geldt dat teveel gebruik van social media een slechte gewoonte is. En wat ik nu heb gedaan door een maand lang LinkedIn te vermijden, is wat Gretchen Rubin “een bliksemschicht” noemt. Dat houdt in dat je gedurende een relatief korte periode extreem je gewoonte doorbreekt (in plaats van kleine stapjes te zetten). Dit werkt prima voor een afgebakende periode, maar is vaak niet langdurig vol te houden. Belangrijk daarbij is dus om uiteindelijk de overgang weer te maken naar het ‘normale’ leven.

Hoe nu verder?

Nu de eerste maand erop zit, ben ik tevreden met deze ervaring. Het was leuk om te merken hoe LinkedIn onderdeel is geworden van mijn vaste routine en hoe weinig ik er eigenlijk van mis als ik het niet gebruik. Uiteindelijk is het echter wel een onderdeel van hoe ik met mijn werk bezig wil zijn, dus helemaal stoppen doe ik niet. Wat ik in elk geval met mezelf afspreek na deze periode is dat ik niet meer de dag begin met LinkedIn en dat ik meer op vaste momenten wil delen en kijken. Ik wil LinkedIn meer functioneel gebruiken.

Heb jij weleens zo’n “bliksemschicht” ingezet om van een slechte gewoonte af te komen? Ik ben benieuwd naar jouw ervaring, stuur me een mailtje of laat een reactie achter!

Vond je dit interessant? Deel met je netwerk!