Steeds vaker hoor ik klachten van mensen over de druk die op WhatsApp is komen te liggen, en de stress die mensen daarvan krijgen. Tijd om er eens in te duiken wat de effecten zijn van ons almaar toenemende gebruik van WhatsApp (zakelijk en privé).

Stress van WhatsApp

De afgelopen jaren heeft WhatsApp een enorme groei aan populariteit doorgemaakt. Uit cijfers blijkt dat (in 2016 al) bijna 10 miljoen Nederlanders WhatsApp gebruiken, en de meeste mensen zitten in gemiddeld 7 verschillende groepen. Gemiddeld ontvangen we 154 berichten. Er zijn diverse artikelen te vinden over de stress die WhatsApp geeft, zoals deze. De auteur van dit artikel heeft zelfs rigoureus WhatsApp verwijderd.

De stress die mensen van WhatsApp krijgen is sinds de beruchte “blauwe vinkjes” nog sterk toegenomen. Uit dit artikel blijkt dat we ons namelijk enorm zorgen gaan maken als de ander niet reageert.

Zakelijk hoor ik vaak terug dat mensen er last van hebben omdat er zo snel reactie wordt verwacht. Door het gebruik van WhatsApp is het nog makkelijker dan via mail om iemand direct te bereiken.

Groepsapp met collega’s

Wat ook bij steeds meer bedrijven voorkomt, is de groepsapp. Met alle collega’s wordt er, al dan niet met privé telefoonnummers, een groep aangemaakt. In deze groep kan dan nuttige informatie gedeeld worden. Vaak worden deze groepen echter ook voor andere zaken gebruikt.

Maar zelfs als ze wél alleen zakelijk zijn, gebeurt het ‘appen’ ook buiten werktijd. Op die manier kun je er wel voor kiezen om niet ’s avonds met je mail bezig te zijn, maar wordt je wel continu afgeleid door binnenkomende apps in de groep. Doordat je vaak je telefoon ook op vrije dagen en in het weekend bij je hebt, wordt het steeds lastiger om je werk los te laten.

Wat dan?

De eerste vraag is natuurlijk óf je wel last hebt van stress door WhatsApp. Als dat niet zo is, is er niets aan de hand. Maar als je hier wel last van hebt, heb ik natuurlijk wel wat tips:

  • Je kunt notificaties per groep aanpassen. Dus als je een specifieke groepsapp alleen wilt lezen op het moment dat jij dat wilt, zet daarvan dan de meldingen uit. Je ziet de meldingen wel als je WhatsApp opent. Op dat moment vraagt het wel wat discipline om dan de berichten niet te lezen.
  • Ga in overleg met je collega’s / leidinggevende: heb je de keuze om wel of niet deel te nemen aan de groepsapp (met je privé nummer)?
  • Zet de leesbevestigingen uit. Op die manier kunnen anderen niet meer zien dat je een bericht hebt gelezen en bepaal je zelf wanneer je wilt reageren.
  • Maak duidelijke afspraken over hoe jij WhatsApp gebruikt: vermeld bijvoorbeeld in je status dat je liever gebeld wordt (zoals ik bij 1 van mijn contacten zag: “de beller is sneller”). Op die manier kun je de verwachtingen van anderen bijsturen.
  • Behandel WhatsApp op een vergelijkbare manier als e-mail: op vaste momenten en verwerk ook meteen wat je moet doen.

Vond je dit interessant? Deel met je netwerk!