Wanneer is het genoeg?

Er is iets wat me de laatste tijd steeds meer bezighoudt, en dat is de vraag “wanneer is het genoeg”? Hoe komt het toch dat we zoveel van onszelf vragen tegenwoordig? En niet alleen van onszelf, maar ook van elkaar?

We “moeten” zoveel

In de maatschappij waarin we leven is het niet snel genoeg. Het gras is altijd groener bij de buren. En doordat we continu informatie tot onze beschikking hebben, realiseren we ons ook dat we nooit alles weten/kennen/kunnen. We leggen onszelf hoge eisen op: we moeten een goede ouder, zoon/dochter, broer/zus, vriend/vriendin, werknemer/werkgever zijn, sporten, een goed sociaal netwerk hebben en onszelf blijven ontwikkelen.

Maar wanneer is het genoeg?

Een tijdje geleden schreef ik al eens over Lagom, de kunst van ‘goed genoeg’. De reden dat deze vraag me steeds meer bezighoudt, ligt vooral in het werk dat ik doe.

Wanneer doet een werknemer genoeg?

Een tijdje geleden gaf ik een workshop aan zes dames van eenzelfde bedrijf. Drie ervan stonden op het punt van omvallen, door langdurige stress. En de rest van de dames herkende enorm veel van wat ze beschreven. Ook in individuele begeleidingen zie ik regelmatig mensen die langdurig last hebben van werkstress. Werknemers die ontzettend loyaal zijn en steeds een tandje bijzetten om aan de eisen van een werkgever te voldoen.

En waar ik dan vooral van schrik is dat dit niet altijd gedeeld wordt met een leidinggevende, en erger nog- áls het wel gedeeld wordt – niet altijd serieus genomen wordt. En dat maakt dat ik me steeds vaker afvraag: “wanneer is het genoeg?” Hoever moeten mensen gaan?

Een veelgehoorde reactie is dat werkgevers aangeven wel nieuw personeel aan te willen nemen, maar “geen goed personeel kunnen vinden”. Maar is een werknemer daar dan voor verantwoordelijk? Natuurlijk is het soms wat drukker en helpt het als een team tijdelijk een tandje bij zet. Maar mensen houden dit niet jarenlang vol.

Wel meer, niet minder werken

Bij dezelfde mensen en werkgevers zie ik soms dat het wel geaccepteerd wordt dat mensen extra werken, bijvoorbeeld dat ze ‘s avonds thuis dingen afmaken, maar dat het lastiger wordt als die mensen doordeweeks een paar uur vrij willen om op te laden. Doordat het zo druk is, hebben werknemers zelf ook het gevoel dat ze geen vrij kunnen nemen. Want als ze vrij nemen, blijft het werk liggen en stapelt het zich verder op.

Maar alleen maar meer werken is vaak geen oplossing en brengt zelfs grote risico’s met zich mee. Er zijn ook genoeg signalen dat minder werken ons juist productiever maakt. Al met al maak ik me wel zorgen over wat ik zie gebeuren bij klanten. Wanneer is het voor jou genoeg? Deel het met me in een reactie of via mail, ik ben heel benieuwd!

Vond je dit interessant? Deel met je netwerk!