Wat als het allemaal even niet lukt?

Er zijn van die dagen waarop je allerlei dingen hebt voorgenomen, maar dat het uiteindelijk helemaal in de soep loopt. Tenminste, ik heb wel van die dagen. De afgelopen weken had ik er regelmatig last van. Ik bracht een ochtend door op de spoedeisende hulp (niet voor mezelf gelukkig), was totaal mijn concentratie kwijt en mijn planning liep gewoon niet. Ik deel in deze blog wat tips met je, over hoe je ermee om kunt gaan als het allemaal even niet lukt.

Prioriteit bepalen

Een paar weken geleden bracht ik de ochtend door op de spoedeisende hulp, terwijl ik die ochtend belangrijke dingen te doen had. Normaal gesproken zou ik me daar ontzettend over lopen opfokken, in de stress schieten en mezelf opjagen. Nu wilde het geval dat ik mijn telefoon niet bij me had, dus ook echt niets kon doen in dat ziekenhuis. Natuurlijk maakte ik me zorgen om de dingen die ik moest doen, maar het was ook een mooie les om juist te relativeren. Toen ik thuis kwam, wist ik dat ik nooit meer alle dingen kon doen die ik had gepland. Wat nu?

De eerste stap die ik moest zetten was het bepalen van de prioriteiten. Als ik in die beperkte tijd nog maar 1 ding zou kunnen doen, wat was dan het allerbelangrijkste? Op dat moment was dat het voorbereiden van een nieuwe training die ik een week later zou volgen. De thuisstudie was noodzakelijk om deel te kunnen nemen. Alle andere zaken waren op dat moment minder belangrijk.

Wat me hierbij heel erg heeft geholpen, was de stof uit het boek The ONE Thing. Dit boek helpt je te bepalen wat het éne ding is dat je zou moeten doen, om te zorgen dat al het andere makkelijker wordt of overbodig.

The One Thing

Concentratie 0

Nu was het, gezien de omstandigheden van die ochtend, zo dat mijn concentratie daadwerkelijk 0 was. Niet heel handig als je zelfstudie moet gaan doen. Ik heb er voor gekozen om eerst te gaan lunchen, even een rustmoment. Hoe tegenstrijdig het ook voelde, omdat er nog zo veel werk lag en ik het materiaal nooit die middag af zou krijgen.

Maar weet je wat uiteindelijk de beste tip is om je concentratie weer te activeren? Gewoon beginnen. Ik begon met de video van de 1e les. Een blokje van 15 minuten zelfstudie, daarna een korte pauze. Hierna een blok van 25 minuten. En gaandeweg nam mijn concentratie weer toe.

Rustpauze

Hoewel ik de neiging had om maar door te gaan, wist ik tegelijk ook dat het geen enkele zin zou hebben om non-stop door te blijven studeren. De stof zou ik dan toch niet opnemen. Dus ik dwong mezelf om wel tussendoor pauzes te nemen. Uiteindelijk heb ik ’s middags nog 2,5 uur besteed aan zelfstudie en ’s avonds nog een halfuur. Daarmee had ik het nog niet af, dus de rest heb ik op andere momenten ingepland.

Kijken naar wat wel gelukt is

Op zo’n dag dat alles in de soep loopt en niet lukt zoals ik wil, voel ik me meestal ook niet heel voldaan. Ik baal ervan dat ik niet gedaan heb wat ik moest doen, of dat ik niet bereikt hebt wat ik wilde. Juist op zo’n moment is het belangrijk om te kijken naar wat wél gelukt is. Door bewust prioriteiten te stellen, weet ik dat ik het belangrijkste van die dag wél heb gedaan. En dat ik begonnen ben, heeft ervoor gezorgd dat ik er uiteindelijk toch een positief gevoel over heb.

Blijf niet hangen in wat er allemaal niet is gelukt, maar kijk vooral naar wat je wel hebt gedaan. En besef dat er daarna weer een nieuwe dag komt om te doen wat belangrijk is.

Vond je dit interessant? Deel met je netwerk!