Wat zijn gezonde medewerkers waard?

Er is ontzettend veel aandacht voor burn-out en ziekteverzuim tegenwoordig. Niet gek ook, gezien de cijfers. Maar het overgrote deel van de medewerkers is (nog) niet ziek of overspannen. Wat is het waard als je gezonde medewerkers hebt, en hoe kun je daar als werkgever een rol in spelen?

Betere inzetbaarheid

Het thema ‘Duurzame inzetbaarheid’ is een breed begrip, wat vanuit verschillende hoeken benaderd kan worden. Voor mij gaat duurzame inzetbaarheid over het langer gezond houden van medewerkers, waardoor ze langer en met meer plezier blijven werken. Daarbij is het van belang dat mensen werk doen wat bij ze past, waar ze voldoende – maar niet teveel – worden uitgedaagd (flow) en waarbij aandacht is voor hun fysieke en mentale gezondheid.

In de VIP24 tool die ik gebruik om mensen inzicht te geven in hun situatie, valt met het volgende op:
Veel mensen die ik zie vinden hun gezondheid erg belangrijk, maar een groot deel ervaart hun gezondheid op dit moment niet zoals ze graag zouden willen. Ditzelfde geldt voor lichamelijke activiteit. Werk wordt hierin vaak als één van de oorzaken genoemd. Als je daar als werkgever op inspeelt door hen hierin te ondersteunen of faciliteren, verdient dat zich terug in betere productiviteit en meer betrokkenheid.

Loyaliteit

We willen als mens graag waardering voor wat we doen, daarbij gaat het over het algemeen niet alleen om geld. Een tijdje geleden sprak ik de directeur van een verzekeringskantoor die aangaf dat ze dit jaar focussen op werkplezier. Niet alleen voor de medewerkers, maar ook voor de werkgever. Om dit in de praktijk door te voeren, zijn ze met élke medewerker in gesprek gegaan om in kaart te brengen waar hij/zij behoefte aan heeft. Dit varieerde van een typecursus tot een (interne) opleiding. Door écht met de mensen in gesprek te gaan, merkten de leidinggevenden al een verandering in werkmentaliteit.

Aandacht hebben voor de gezondheid van medewerkers hoeft niet te betekenen dat mensen niet meer hard hoeven te werken. Maar door te zorgen dat mensen op tijd hun rust kunnen nemen en met plezier hun werk kunnen blijven doen, blijven ze wel een stuk langer productief inzetbaar.

Wat je aandacht geeft, groeit

Een tijdje geleden schreef Frank Brinkmans een artikel over de investering die veel werkgevers doen in de 5% zieke medewerkers. Hij vroeg zich af hoeveel bedrijven investeren om de overige 95% gezond te houden. Dat zette me aan het denken. Een flink aantal van de mensen die ik begeleid loopt tegen een grens aan. Zodra er dan een andere medewerker uitvalt (hoeft niet eens langdurig te zijn), krijgen deze mensen nóg meer op hun bordje.

Door te kijken naar wat je gezonde medewerkers nodig hebben om gezond te blijven, kun je mogelijk verzuim voorkomen of in elk geval verminderen. Uiteraard kun je daarmee niet al het verzuim beïnvloeden, maar door aandacht te hebben voor stress en gezondheidsbevorderende factoren, kun je medewerkers wel ondersteunen om gezond(er) te blijven.

Wil je richtlijnen om hierover écht met mensen in gesprek te gaan en te ontdekken wat ze nodig hebben? Neem gerust contact met met op.

Vond je dit interessant? Deel met je netwerk!